Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı/ Çocuk Nöroloji Uzmanı

Prof. Dr. Uluç Yiş

Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Çocuk Nörolojisi Bilim Dalı
(Nevvar Salih İşgören Çocuk Hastanesi, 1. Kat)
Balçova/İZMİR

Kültür mahallesi Şevket Özçelik sokak No:17 Nazlı Apartmanı Kat: 5 Daire:5 Alsancak/İzmir

Randevu: 05412321530

uluc.yis@deu.edu.tr

GELİŞİM 4.YAŞ

  • Herkesin anlayacağı kadar düzgün konuşur.
  • Çok soru sorar: bunların bir kısmının cevaplarını bildiği halde sorabilir. Bunlar onun konuşma yeteneğini geliştirir.
  • Elini yıkar-kurular.
  • Giysi ve oyuncaklarını kaldırabilir.
  • Kağıda düz çizgiler çizebilir.
  • Tek ayak üzerinde 1-2 saniye durabilir.
  • Her adımda bir basamak olmak üzere merdiven inebilir.
  • Başka çocuklarla oynamayı, oyuncaklarını paylaşmayı ve sırasını beklemeyi öğrenir.
  • Vücut yapılarını merak edip büyüklerin vücudunu incelemek isteyebilir.
  • Değişik yerlerden, karanlıktan, hayvanlardan korkabilir.
  • Duygularını kontrol edemeyebilir. Korkuları, kıskançlıkları veya öfke nöbetleri olabilir.
  • Cinsel kimliği belirgindir.
  • Büyük-küçük, ağır hafif gibi kavramları bilir.
  • Büyük düğmeleri ilikleyebilir.
  • Benim, benimki, senin, seninki kavramları oluşmuştur.
  • Kol ve bacakların kafadan çıktığı şekilde ilkel insan çizimi yapabilir.
  • Hayali arkadaşlar yaratabilir.
  • "Bir" ve "birden çok" kavramlarını bilir.

4 yaş için öneriler

  • Çocuğunuzla konuşun.
  • Çocuğunuzla öyküler okuyun, öyküdeki kişileri ona sorun, sonradan da öykünün bazı kısımlarını anlatmasını isteyin.
  • Beraberce basit resimler, örneğin çöp adam çizin. Buna sevinçli, üzgün, şakın yüzler yapın. Bunlara uygun sözler söyletin.
  • Sayı sayma çalışmaları yapın.
  • Evdeki televizyon, radyo, çamaşır makinesi gibi eşyaların nasıl çalıştığını ona anlatın.
  • Size öyküler, olaylar anlatmaya teşvik edin, anlatırken dinleyin ve anlattıklarından hoşlandığınızı belli edin.
  • Siz mutfakta iken oyun hamuru veya hamur vererek onun yaptığı şekillere bakın, üzerinde konuşun. Onlara konuşmalar yaptırın.
  • Yaptığı resimleri, şekilleri beğenin ve herkesin görebilmesi için ortaya koyun ya da asın.
  • Renkleri öğretin.
  • Birlikte top oynayın. Karşılıklı atma dışında bir kutunun içine atma, veya rampadan yukarı-aşağı yuvarlama oynayabilirsiniz.
  • Saklambaç oynayın.
  • Beraberce yap-boz yapın.
  • Arabalarla, bebeklerle, mutfak eşyaları ile kendi kendine oyun kurmasına imkan verin.
  • Başka çocuklarla oynaması için uygun ortamlar yaratın, onlarla oynamaya teşvik edin.
  • Giyinme, diş fırçalama, saç tarama gibi işlerini mümkün olduğu kadar kendisinin yapmasını sağlayın.
  • Eşyaları taşıma, yerleştirme gibi basit işlerde size yardım etmesini isteyin. Ona ev içinde küçük sorumluluklar verin: örneğin gazeteyi her gün belirli bir sepete koymak, akşam yemeklerinde ekmeği sofraya götürmek gibi.
  • Bu konulardaki küçük başarılarını, hatta sadece gösterdiği çabaları bile, gülümseyerek, “aferin” diyerek ödüllendirin, gurur duyduğunuzu belli edin.

DİKKAT

Otomobil ve trafik

  • Bu yaş, sokakta güvenli şekilde yürümeyi, güvenle oynayabileceği yerleri, kibrit, tüp gaz gibi tehlikeleri öğretmek için uygun bir zamandır. Siz de sokakta karşıdan karşıya geçerken kurallara uyarak ona örnek olun.
  • Otomobilde emniyet kemeri takarak ona iyi örnek olun. Otomobilde onu öne, kucağınızda bile olsa, oturtmayın.
  • Çocuğunuzu arabada birkaç saniye bile olsa yalnız bırakmayın.

 KAYNAK: https://www.cnd.org.tr/images/aileler/