Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı/ Çocuk Nöroloji Uzmanı

Prof. Dr. Uluç Yiş

Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Çocuk Nörolojisi Bilim Dalı
(Nevvar Salih İşgören Çocuk Hastanesi, 1. Kat)
Balçova/İZMİR

Kültür mahallesi Şevket Özçelik sokak No:17 Nazlı Apartmanı Kat: 5 Daire:5 Alsancak/İzmir

Randevu: 05412321530

uluc.yis@deu.edu.tr

GELİŞİM 3.YAŞ

  • Üç-dört kelimeli cümle yapar.
  • X şeklini çizebilir.
  • Çok sayıda soru sormaya başlar.
  • Şarkı söyleyebilir.
  • Bildiği nesnelerin resimlerini tanır, adını söyleyebilir.
  • Bazı harfleri ve sözcükleri tam söyleyememesi, telaffuz kusurları olması normaldir.
  • Tuvalet eğitimi bu yaşta tamamlanmıştır. Ancak arada kaçırmalar normaldir.
  • Bazı giysilerini kendisi çıkarabilir.
  • Kapıların kolunu çevirebilir.
  • Yerinde zıplayabilir, ancak zıplaması biraz beceriksiz olabilir.
  • Tek ayak üzerinde kısa süre durabilir.
  • Her adımda bir basamak olmak üzere merdiven çıkabilir.
  • Her adımda bir basamak olmak üzere merdiven çıkabilir.
  • Anne-babadan bu yaşlarda daha kolay ayrılır.
  • Diğer çocuklarla beraber oynar, ama karşılıklı değil, yan yana oynama şeklindedir.
  • Hayali oyunlar oynar.
  • Sıklıkla "hayır" der, öfke nöbetleri olabilir. Bunlar bilinçli bir şekilde ele alınmalı, sözel olarak itiraz ettiği konularda istediğini elde etme hakkı olduğunu bilmeli, ama öfke nöbetleri ile istekleri yerine gelmemelidir.

3 yaş için öneriler

  • Çocuğunuz size bir şey söylerken televizyonu kapatarak, gazetenizi elinizden bırakarak onu dinleyin: ileride o da sizi dinleyecektir.
  • Onunla konuşurken oturun, onun göz düzeyine gelin.
  • Oyuncakların toplanmasını oyuna dönüştürerek bu alışkanlığı kazandırın: örneğin arabaları garaja sokmak, topları veya küpleri bir sepetin içine uzaktan atmak, gibi.
  • Ev işlerinde yardım etmesine olanak verin, ve ondan bunu isteyin: toz alma, çatal-kaşıkları ayırma, eşyaları çekmecelere yerleştirme, gibi.
  • Yaptığı küçük işler ve çabalar için ona gülümseyerek, “aferin” diyerek memnun olduğunuzu belli edin.
  • Onunla resim yapın ve hikaye kitapları okuyun.
  • Müzikli çocuk oyunları oynayın, şarkı söyleyin.
  • Aile fotoğraflarına bakarak kişilerle ilgili olaylar anlatın.
  • Birden üçe kadar meyveleri, elbisesinin düğmelerini, ya da parmaklarını beraberce sayarak oynayın.
  • Büyük karton kutuları ev ya da araba yaparak oynaması için verin.
  • El yıkama-kurulamayı öğretin.
  • Banyoda oyuncaklar ve köpüklerle oynayın.
  • Üzerine binebileceği, zıplayabileceği yumuşak ev esyaları, yastıklar sağlayarak hareket imkanı yaratın
  • Şekiller yapması için hamur, ayrıca kağıt-kalem verin. Kalem-kağıtla yuvarlak, kare gibi şekiller çizin. Parmak boyası yaptırın.
  • Mümkün olduğunca, ona seçme şansı verin: elma mı, portakal mı istersin? Gibi
  • Giysilerini kendisi çıkarmasına ve kolay giyilebilen bazılarını giymesine fırsat verin.
  • Bu dönem çocukları ağızlarına, burunlarına küçük cisimleri ya da nohut, fıstık gibi yiyecekleri koyabilirler. Bunları ancak sizin yanınızda ve gözetiminizde iken verin.

 

  KAYNAK: https://www.cnd.org.tr/images/aileler/